Jyllands-Posten Finans Watch Medier Om Jyllands-Posten Persondatapolitik

Efter tre måneder på flad mave-kost uden sult er der 6 cm mindre af Tina Kold Jensens mave at måle for diætist Charlotte Hartvig. Foto: Mik Eskestad

Lad mavefedtet holde flyttedag

Af Mette Volander16-04-2010

To diætister har fundet recept på at slippe af med mange kvinders store plage - fedtet på maven.

Flad mave-formlen

  • Hold alvorligt igen med kulhydraterne - helt bandlyst er de hurtigste, fra hvidt brød, ris, pasta - og frugt.
  • Undgå alt sukker - herunder i kager, slik, morgenmadsprodukter. Spis relativt meget protein.
  • Spis stivelsesfattige grøntsager (undgå f.eks. rodfrugter).
  • Spis masser af monoumættet fedt eller ”MUFA-mad” - som forfatterne kalder det - i form af avocado, æg, oliven- og rapsolie og produkter deraf, ja selv mayonnaisesalater baseret på rapsolie.
  • Spis mandler, hvis du ikke har andet ved hånden. Ifølge forfatterne kan man slanke maven med en daglig håndfuld mandler - hvis man holder sig fra de forkerte kulhydrater fra mel, sukker, ris, pasta, kartoffel, grovbrød og havregryn.


Har du for meget mavefedt?

  • Mål dig på hoften (ved hoftebenet) og i taljen ved navlen.
  • Mænd bør have et 1/1-forhold mellem hoften og taljen.
  • Kvinder bør have et hofte/talje-størrelsesforhold på 1/0,8
  • Er dit taljemål som kvinde over 80 pct. af hoftemålet, har du formentlig lav insulinfølsomhed og bør tabe mavefedt.
  • Det samme gælder, hvis du som mand måler mere om taljen, end du gør om hoften.


Pas på med

  • Frugt - undtagen bær, blomme, æble, pære - hæmmer insulinfølsomheden og sætter sig på maven.
  • Havregryn: Er sundt og groft, men meget energitæt og stivelsesholdigt.
  • Hvidt brød og grovbrød: Er fyldt med stivelse og gift for taljen.
  • Fruktose - et sødestof, som bruges meget i tyske produkter. Det er lige så slemt som sukker i forhold til insulinfølsomheden/maven.
  • Flerumættede fedtsyrer - fra f.eks. valnødder, sesam, solsikke, majs og olier heraf - er ernæringsmæssigt gode fedtkilder, men er mistænkt for at være kræftfremkaldende.


Kilde: Charlotte Hartvig, Kostklinikken Immanuel
Er du medlem af klubben, som har ført en livslang kamp mod et par eller flere kilo for meget, placeret på det mest sårbare sted på kroppen - maven?

Så glem alt, hvad du tidligere har hørt og lært om slankekure og sund mad, lyder det fra diætist Charlotte Hartvig og kost- og træningsvejleder Majbritt L. Engell.

De to privatpraktiserende slankediætister har nemlig opdaget, hvorfor hverken pulvere, slankepiller, outrerede kure på soja, kartofler eller faste, skrappe maveøvelser eller udmarvende løbeture kan fjerne pølsen eller pølserne på maven hos en del kvinder.

Men endnu vigtigere, giver de i bogen ”Spis maven flad” formlen for, hvordan kvinder - og mænd - faktisk kan slippe af med det forkætrede mavefedt.

Dokumentationen ser ud til at være i orden. De har netop kørt 11 normalvægtige danske kvinder med for meget mavepolster gennem et 10-ugers-forløb, som har lettet alle for mellem 7,7 cm og 19,4 cm i livet - plus i snit 5-6 kg.

Og til skeptikere og fagfolk kan Charlotte Hartvig og Majbritt L. Engell fremvise stribevis af undersøgelser, der viser, at selv om en traditionel sund kost på skrabet fedt og tørstegning, masser af grove kulhydrater, frugt og grønt nok får de fleste til at tabe sig på ben, arme, baller og ansigt, gør kosten slet ikke indhug på mavedeller og taljemål hos mange.

»Vi kan se, at mange af vores klienter, der har en sød tand, også har mavefedt, selv om de ofte er ganske slanke og i virkeligheden ikke har brug for at tabe sig,« fortæller Charlotte Hartvig om baggrunden for den nye flad mave-kur og bogen.

Sukker bliver til bugfedt

Forklaringen på det er dels en kost med meget ”hurtigtløbende” sukker - maskeret i sunde sager som grovbrød, kartofler, pasta, ris og ikke mindst frugt.

»For meget kulhydrat i kosten sløver kroppens insulinfølsomhed, så der skal mere og mere til, for at cellerne kan optage sukkeret og omdanne det til energi.

Denne lave insulinfølsomhed får fedtet til at sætte sig på maven og omkring organerne.

Når undersøgelser viser, at op imod 87 pct. af de kvinder, som har en for stor talje, har lav insulinfølsomhed, er det pludselig lettere at forstå, hvorfor mavefedt er blevet mange kvinders værste fjende,« siger Charlotte Hartvig og peger på, at ikke kun vores ”kulhydratkultur”, men også stresshormonet kortisol og rygning er medvirkende årsag til, at stadigt flere, også slanke kvinder kæmper mod mavefedtet.

»At have mave er for mange af de kvinder, vi møder på klinikken, forbundet med skam og følelsen af tab af kontrol. Det er næsten lige så forkert og ukvindeligt at have mave som at være en str. 48 i sko,« siger Charlotte Hartvig, der selv har en lang historie med mave og komplekser - plus en maveoperation bag sig.

Mave er tab af kontrol

»Mavedeller er for mange kvinder lig med tab af kontrol. Et tegn på, at de ikke kan styre det,« siger Majbritt L. Engell, der også i mange år har kæmpet med maven og konstant blev udsat for velmenende spørgsmål om hendes ikke-eksisterende graviditet.

Således har mange af de kvinder, som de møder i deres klinik - forholdsvis slanke og velinformerede om kost og ernæring - forgæves brugt årevis af forsøg på at slippe af med vommen.

»De typiske fejlslutninger om sund mad eller slankemad er, at hvis brødet bare er af fuldkorn, og risene er brune, kan de bare spise igennem. Kvinderne dykker flittigt ned i frugtskålen på jobbet og spiser masser af grønt. Fedt går de fleste i en stor bue udenom,« siger Majbritt L. Engell.

Når disse kvinder - og mænd, som udgør 3 af 10 af klinikkens klienter - får at vide, at de, hvis de vil have bugt med sukkertrang, madfantasier og mavedeller, skal spise MUFA-mad (MonoUnsaturated Fatty Acid) med masser af mono- eller enkeltumættede fedtsyrer, stejler de.

»Mange synes, at tanken om at skulle spise fedt er meget angstprovokerende. det strider jo imod alt, hvad de før har fået at vide,« siger Majbritt L. Engell.

»Men så er det værd at tænke på, at 5-6 spiseskefulde olie ikke giver mere energi end en god ciabattabolle. Bollen svarer desuden til 27 skiver hamburgerryg,« siger Charlotte Hartvig, der understreger, at det er sammensætningen af maden og afholdelse fra de hurtige kulhydrater, der får maven til at svinde.

Familien i farezonen

Og man kan godt smide maven uden at tabe sig, forsikrer de. Fedtet holder bare flyttedag til bagdel og lår, som mange kvinder med mave, ifølge de to netop ikke er udstyret med i forvejen.

»Nogle af kvinderne på kuren tabte sig 10 cm om livet men kun 2-3 kg på vægten, så hos dem er der helt givet flyttet om på fedtet,« siger Charlotte Hartvig.

Det lyder som en stor social udfordring at skulle sky brød, pasta og frugt på jobbet og omkring middagsbordet og vælte sig i rejsesalat, avocado, olie, mandler og æg. Men de to eksperter, der selv har prøvet kuren, synes ikke, at det er så slemt.

En ting skal man dog passe på med, hvis familien spiser med af frikadellerne med nødder, det stegte flæsk og alle de andre opskrifter, som forfatterne bringer i deres nye bog.

»Hvis familien både nyder MUFA-maden med masser af monoumættede fedtsyrer og samtidig spiser, som den plejer af brød, kartofler og andre kulhydrater, så tager den på. Det skete for min egen familie, da jeg selv testede kuren,« siger Charlotte Hartvig, der ligesom Majbritt L. Engell så vidt muligt selv lever efter flad mave-principperne.

Leveret af Jyllands-Posten

Jeg søger
Hvor

Billige restauranter

Michelinrestauranter i Danmark

Annonce

Annonce